Teatr syntetyczny Emila Františka Buriana
21 kwietnia 2023, godz. 17:00
Teatr syntetyczny Emila Františka Buriana
Wykład dr. Jana Jiříka w ramach OUP
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Nazwisko Emila Františka Buriana pojawia się w pismach Jerzego Grotowskiego obok najważniejszych reformatorów teatru XX wieku. Kim był ten czeski reformator i jeden z najważniejszych czeskich artystów awangardowych? Wykład skupi się na najważniejszych momentach jego twórczości teatralnej i przedstawi jego koncepcję teatru jako centrum w kulturze, w którym spotykają się i przenikają wszystkie rodzaje i dziedziny artystyczne.
Emil František Burian (1904–1959) był czeskim reżyserem teatralnym, kompozytorem, publicystą i animatorem kultury i polityki. W 1933 roku założył teatr D 34, który stał się najważniejszym miejscem czeskiej awangardy teatralnej. Teatr funkcjonował jako nowy typ instytucji teatralnej – był ośrodkiem kultury, który nie tylko zajmował się produkcją spektakli teatralnych, ale funkcjonował jako spółdzielnia, w której wszyscy jej członkowie, zarówno dyrekcja, aktorzy, jak i personel techniczny i administracyjny, mieli być równi.
Jan Jiřík jest znawcą sztuk teatralnych, dziennikarzem, redaktorem i dramaturgiem festiwalowym. Pracuje na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze jako nauczyciel i kierownik Katedry Teorii i Krytyki. Jest członkiem Czeskiej Sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT oraz dramaturgiem międzynarodowego festiwalu teatralnego Palm Off Fest w Pradze.
22 kwietnia 2023, godz. 10:00–13:00
Teatr jako instytucja kultury dzisiaj
Seminarium dra Jana Jiříka dla grupy roboczej OUP
Teatr D 34 został założony przez Emila Františka Buriana i jego współpracowników w 1933 roku. Nazwa teatru była akronimem, który oddawał kilka znaczeń. Litera D była początkową literą kilku czeskich słów – teatr (divadlo), robotnik (dělník), historia (dějiny), podział (dělba). Numer w nazwie zmieniał się wówczas z każdym sezonem i pochodził z drugiego roku, w którym kończył się dany sezon teatralny. Miała zatem wskazywać na przyszłość. Teatr D 34 funkcjonował jako spółdzielnia, w której wszyscy jej członkowie, zarówno dyrekcja, obsada, jak i pracownicy techniczno-administracyjni, mieli być równi. Burian określał siebie i swoich współpracowników jako robotników kultury. Oprócz wystawiania spektakli teatralnych teatr D 34 rozwijał szereg działań pozateatralnych: organizował wystawy, wydawał pismo i książki, organizował wykłady i konferencje. Miał i stał się ośrodkiem kultury otwartym dla wszystkich warstw społecznych. Teatr D 34 odpowiadał jednak na potrzeby społeczeństwa, które powstawało pod wpływem industrializacji i nowoczesności. Podczas seminarium skupimy się na roli teatru jako instytucji publicznej, która istnieje, tworzy i rozwija swoją działalność w czasach krytyki postinstytucjonalnej.
Jan Jiřík jest znawcą sztuk teatralnych, dziennikarzem, redaktorem i dramaturgiem festiwalowym. Pracuje na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze jako nauczyciel i kierownik Katedry Teorii i Krytyki. Jest członkiem Czeskiej Sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT oraz dramaturgiem międzynarodowego festiwalu teatralnego Palm Off Fest w Pradze.
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań (OUP) to program regularnych spotkań o charakterze wykładów i warsztatów odbywających się w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, adresowanych do wszystkich zainteresowanych poruszaną w ich trakcie tematyką, a w sposób szczególny do studentów uczelni wyższych Wrocławia i innych polskich ośrodków akademickich.
Więcej informacji na temat Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań na stronie www.grotowski-institute.pl
Awangarda teatralna Europy Środkowo-Wschodniej i jej obecność w teatrze współczesnym.
Kurs wiodący Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań realizowany w roku akademickim 2022/2023 stanowić będzie jedno z podsumowań zbliżającego się do swojego finału projektu finansowanego ze środków Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, a zarazem próbą otwarcia dalszych możliwości namysłu nad awangardą w kontekście współczesnym. Do udziału w nim zaproszeni zostali tym razem nie tylko polscy badacze i badaczki, ale i gości z Ukrainy, Białorusi, Czech i Słowenii, którzy zaprezentują w trakcie wykładów i seminariów dorobek awangard teatralnych swoich krajów oraz podejmą próbę refleksji nad ich współczesnymi aspektami.
Więcej informacji na temat Kursu wiodącego 2021/2022 Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań na stronie www.grotowski-institute.pl
Organizator:
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Współorganizacja:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Projekt współfinansowany z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego