Ogólnopolska Konferencja Naukowa ZAWSZE FRAGMENT TADEUSZ RÓŻEWICZ: NOWE ODCZYTANIA

 

organizator: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu - Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
partner: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
gdzie: Konferencja odbędzie się w formule online na platformie ZOOM
kiedy: 2022-05-19 10:00 - 2022-05-20 17:00
bilety: Wstęp darmowy
opis:

W dniach 19-20 maja 2022 r. odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „zawsze fragment” TADEUSZ RÓŻEWICZ: NOWE ODCZYTANIA. Organizatorzy wydarzenia – Zakład Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz Fundacja Teatr Polski dla Sztuki zapraszają do udziału w Konferencji w formule online.          
Ze względu na obostrzenia pandemiczne wydarzenie było przekładane i ostatecznie odbędzie się w maju 2022 r na platformie ZOOM.

Decyzją Sejmu RP patronem roku 2021 (obok Cypriana Kamila Norwida, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego czy kardynała Stefana Wyszyńskiego) był Tadeusz Różewicz. Obchody setnej rocznicy urodzin artysty obfitowały w próby rewizji jego twórczości, liczne inscenizacje dramatów, czytania performatywne, wystawy czy publikacje, lokujące się pomiędzy chęcią upamiętnienia a nowatorską reinterpretacją. Wzmożone działania twórców teatru, zmierzające ku recyklingowi myśli Różewicza, domagają się poddania refleksji naukowej. Dlatego chcemy zaprosić Państwa wirtualnie do Wrocławia, miasta, w którym Różewicz spędził ponad 45 lat, chodził do teatru, współpracował z teatrem, pisał dla teatru i o teatrze.

 

 

Tematem przewodnim Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „zawsze fragment” TADEUSZ RÓŻEWICZ: NOWE ODCZYTANIA są dzieła dramatyczne, aktywność teatralna oraz refleksja krytyczna Tadeusza Różewicza. Zaproponowana perspektywa, choć nieco marginalizuje twórczość czysto poetycką i prozatorską, nie oznacza wcale zawężenia pola tematycznego – obszarem zainteresowania czyni Różewiczowskie postrzeganie świata teatru jako całości i rozbudowanego uniwersum. To spojrzenie wprowadza pewnego rodzaju paradoks (w naszym przekonaniu – inspirujący do głębokiej i odkrywczej refleksji nad twórczością Różewicza), opierający się na zderzeniu poetyki „zawsze fragment” z niezwykle komplementarnym myśleniem poety o sztuce teatru. Interesują nas zarówno „nowe odczytania” tekstów samego artysty (a także reinterpretacje legendarnych już inscenizacji jego dramatów i ich realizacje z ostatnich lat), jak i przeanalizowanie wpływu metod twórczych Różewicza na współczesną dramaturgię, umieszczenie tekstów poety jako aktywnego (być może wygasłego?) elementu tradycji dramatycznej i teatralnej.

Naszymi gośćmi będą czołowi polscy badacze twórczości Tadeusza Różewicza (teatrolodzy, literaturoznawcy, filmoznawcy), a także praktycy, dla których Różewicz stanowił ważną inspirację.
I choć w nazwie konferencji pojawia się wskazanie, że jest on „ogólnopolska”, nie ograniczamy się wyłącznie do kontekstu rodzimego – naszymi gośćmi będą także Joanna Trzeciak (Kent State University), uznana tłumaczka tekstów Różewicza na język angielski oraz Edward Hirsch, wybitny amerykański literaturoznawca, autor przedmowy do Sobbing Superpower. Selected Poems of Tadeusz Różewicz.

 

Konferencja ma charakter ogólnopolski i odbędzie się w formule online na platformie ZOOM, mogą w niej uczestniczyć wszyscy zainteresowani.

Linki do spotkań (osobne na 1. I 2. dzień obrad) znajdują się poniżej:

CZWARTEK, 19 maja 2022:
 
PIĄTEK, 20 maja 2022:

 

 

 


Pokłosiem wydarzenia będzie tom pokonferencyjny.

 

Honorowy patronat naukowy:
dr Małgorzata Różewicz
prof. dr hab. Janusz Degler

Komitet organizacyjny:
dr Piotr Rudzki – kierownik naukowy konferencji
mgr Justyna Kowal – sekretarzyni konferencji

Organizatorzy:
Zakład Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Fundacja Teatr Polski TP dla Sztuki

Projekt współfinansowany ze budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego