XIII Festiwal Hałda Jazz online!

2020-11-29  12:42

Już dzisiaj, tj. 29 listopada, godz. 19.00, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu PROJEKT MUZYCZNO-MULTIMEDIALNY "NIM WSTANIE DZIEŃ"

Transmisja online, bez udziału publiczności, w formie bezpłatnego streamingu live na stronach www.facebook.com/haldajazz  oraz na  www.facebook.com/RegionalnaTVT

 

To projekt, łączący muzykę na żywo z multimediami i narracją aktorską. Opowiada o życiu i twórczości Krzysztofa Komedy.

Artyści, biorący udział w projekcie, postawili sobie za cel prezentację utworów Komedy w nowej, przystępnej i atrakcyjnej dla współczesnego widza formie. Rozbudowany, godzinny koncert kwartetu jazzowego, połączony z elementami multimedialnymi autorstwa Pawła Rzeckiego, ukazującymi biografię mistrza, oraz narracją aktorską Michała Koseli z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, zapewnią publiczności wyjątkowe doznania i pozwolą prześledzić życie Komedy od narodzin aż po tragiczną śmierć.

Wystąpią:
Adam Kawończyk – trumpet, flute, kalimba, pipe
Piotr Domagała – electric guitar, acoustic guitar
Krzysztof Witkowski – bass guitar, acoustic guitar
Oleg Dyyak – accordion, percussion, duduk
Michał Kosela – actor, narration.

Koncepcja kwartetu zmierza w kierunku wydobycia inspiracji etnicznych w muzyce Komedy oraz poszerzenia jej interpretacji o elementy brzmień czysto akustycznych. Zmiękczenie barw i wykreowanie harmonii w innym kontekście instrumentalnym, powinno nadać świeżość oraz nowy wyraz znanym i ogranym utworom. Muzycy kwartetu świadomie zrezygnowali z fortepianu, jako instrumentu harmonicznego, co może wydać się przedsięwzięciem dość karkołomnym. Tę warstwę kompozycji Komedy członkowie festiwalowego kwartetu oparli na gitarach akustycznych oraz akordeonie. Wprowadzili także flety, fletnie, duduk i inne miękkie instrumenty melodyczne, by wykreować nową przestrzeń i nowe rozumienie dynamiki utworów. Klasyczna sekcja została zastąpiona instrumentami perkusyjnymi z szerokiej tradycji world music – bębnami afrykańskim i perskimi czy idiofonami arabskimi. Głównym celem tych zabiegów jest przeniesienie kompozycji Komedy w bardziej emocjonalny obszar ekspresji, oraz przełożenie jej intelektualnych warstw na język emocji i bezpośredniego odczuwania dzieła muzycznego.