VII Studencki Festiwal Pianistyczny

2016-01-13  15:39

W dniach 17-22 stycznia 2015 roku, w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, odbędzie się VII Studencki Festiwal Pianistyczny.Tegoroczna edycja będzie poświęcona twórczości Roberta Schumanna. W ramach Festiwalu, każdego dnia, o godz. 19.00, odbywać się będą koncerty z udziałem studentów naszej Uczelni.

fot. Lech Kwartowicz

W dniach 17-22 stycznia odbędzie się VII Studencki Festiwal Pianistyczny – w tym roku poświęcony twórczości Roberta Schumanna, jednego z najwybitniejszych kompozytorów niemieckich. Od lat staramy się poprzez programy festiwalowe upamiętniać twórczość wybitnych kompozytorów związanych w większym lub mniejszym stopniu z fortepianem. I tak zainicjowane zostały Festiwale związane rocznicowo z działalnością tych twórców: w roku 2006 zorganizowany został Festiwal poświecony twórczości W. A. Mozarta, w 2010 – Fryderyka Chopina, 2011 – Franciszka Liszta, 2012 – Josepha Haydna oraz Claude’a Debussy’ego, 2013 – Sergiusza Rachmaninowa, 2014 - Aleksandra Skriabina i Sergiusza Prokofiewa, 2015 – Jana Sebastiana Bacha i Domenico Scarlattiego. W tym roku przyszła kolej na twórczość Roberta Schumanna (w 160 rocznicę śmierci kompozytora).

Tworząc coroczne Festiwale podpisujemy się pod tak obecnie popularną ideą „peer learning” – uczenie się od samych siebie, od otoczenia – tak często wykorzystywaną w uczelniach zachodnich (choć trzeba nadmienić, że zawsze taki typ uczenia się w naszych uczelniach istniał). W naszym przypadku (chodzi o kontekst Akademii Muzycznej) studenci zapoznają się w ciągu 3 lub 5 lat studiów w sposób szczególny z twórczością kompozytorów eksponowanych na kolejnych edycjach Festiwalu. Słuchając samych siebie, swoich kolegów i koleżanki, porównują, zapoznając się w ten sposób z całym spektrum spuścizny kompozytorskiej danego twórcy. Nie znaczy to, że utwory wspomnianych kompozytorów nie są w wykonywane w procesie rudymentarnego przebiegu studiów. Jednak optyka ich podejścia jest cokolwiek inna, nieprzypadkowa i koncentrująca się na trochę innych aspektach, pozwalająca naprawdę blisko zapoznać się ze stylistyką utworów danego kompozytora, śledzić fazy rozwojowe w iego twórczości i ich wpływ na rozwój języka kompozytorskiego i wynikające z tego możliwości interpretacyjne  oraz umiejscawiać je w kontekście twórczości innych twórców. Jednak najbardziej istotnym celem Festiwali jest umożliwienie zaprodukowania się studentów w przestrzeni dużego audytorium (a takim zapewne jest nasza nowa Sala Koncertowa). Reprezentują oni różny poziom – występują tam przecież zarówno studenci pierwszego jak i piątego roku, a nawet uczestnicy studiów podyplomowych i doktoranckich.

Od 2013 roku zaczynamy również poszerzać spektrum muzyki prezentowanej na Festiwalach. Wszak wspomniani kompozytorzy tworzyli nie tylko solową muzyką fortepianową – tworzyli również pieśni, muzykę kameralną i inne formy. Staramy się w ten sposób wyeksponować rolę kameralistyki jako jednego z najbardziej istotnych komponentów procesu dydaktycznego w edukacji muzycznej. Jest to również istotne dla odbioru przez publiczność – eksponowanie rożnych form w jakiś sposób bardziej jest dla niej „strawna” i interesująca, gdyż prezentacja samej tylko muzyki fortepianowej Roberta Schumanna ma charakter, mimo swej genialności, wyrazowo dość jednorodny i dla  niewprawnego słuchacza wydawać się wyrazowo dość jednolita.

Tak wiec zapraszamy na 7. już edycję Studenckiego Festiwalu Pianistycznego, poświeconego tym razem twórczości Roberta Schumanna. Myślę, że tegoroczny Festiwal będzie równie udany jak poprzednie, gdyż kolejne edycje tej imprezy ściągają coraz szerszą publiczność, a ich wymiar dydaktyczny jest nie do przecenienia. 

prof. Grzegorz Kurzyński
Kierownik Artystyczny VII Studenckiego Festiwalu Pianistycznego

 

  

ZAPROSZENIE NA VII STUDENCKI FESTIWAL PIANISTYCZNY

 

 

Wstęp na koncerty po okazaniu bezpłatnej karty wstępu - po odbiór kart wstępu zapraszamy do RECEPCJI BUDYNKU E AMKL

https://www.traditionrolex.com/30