ART OF IMPROVISATION Creative Festival - [Wrocław]
program festiwalu
19 CZERWCA / PIĄTEK------------------------------------------------------------------------------------------------
KREACJE/PRZEGLĄD / wstęp wolny
HELP ME TO CRASH / performance / koncert
MICHAEL ZERANG / TOBIAS DELIUS / KSAWERY WÓJCIŃSKI / koncert
JAM SESSION /wstęp wolny
20 CZERWCA / SOBOTA ------------------------------------------------------------------------------
HELP ME TO CRASH: MAŁGORZATA HADUCH / ARVIND GANGA/ MARIA MAVRIDOU / ONNO GOVAERT
/ warsztaty improwizacyjne dla tancerzy i muzyków
KREACJE / ZDERZENIA / wstęp wolny
SŁAWEK PEZDA / THOMAS KOLARCZYK / KUBA JANICKI / koncert
TRAPIST / koncert
JAM SESSION / wstęp wolny
21 CZERWCA / NIEDZIELA ---------------------------------------------------------------------------------------
MICHAEL ZERANG MASTERCLASS / warsztaty improwizacyjne
PROJEKCJA FILMU
MIKOŁAJ TRZASKA IRCHA CLARINET QUARTET / koncert
JOHN BUTCHER/TONY BUCK/MAGDA MAYAS / koncert
Michael Zerang (US) / Tobias Delius (UK) / Ksawery Wójciński (PL)
Michael Zerang – wybitny perkusista i perkusjonalista urodzony w 1958r. w Chicago. Muzyk, kompozytor, producent. Jego twórczość obejmuje muzykę improwizowaną, free jazz, współczesną kompozycję, ludowe formy muzyczne. Napisał ponad 100 kompozycji dla projektów teatralnych, tanecznych, filmowych i interdyscyplinarnych. Trzykrotnie uhonorowany prestiżową nagrodą Joseph Jefferson Awards za oryginalne kompozycje muzyki teatralnej. Jego dyskografia obejmuje ponad 60 tytułów. Koncertował na całym świecie współpracując z wieloma wybitnymi artystami, jak Fred Anderson, Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Raymond Strid, Sten Sandell, Don Meckley, Jaap Blonk, Daniel Scanlan, Peter Brötzmann, Kent Kessler, Barre Phillips, Jim Baker, Hamid Drake, Luc Hautkamp, czy Fred Lonberg-Holm.
Tobias Delius - (ur. 1964, Oxford, GB) brytyjski saksofonista, jeden z czołowych przedstawicieli berlińskiej sceny muzyki improwizowanej. Zaczął grać na saksofonie tenorowym gdy przeprowadził się do Ruhrgebiet w Niemczech. Podczas swoich pobytu w Meksyku i Amsterdamie rozwinął swój wyjątkowy styl. Współpracował z wieloma muzykami z całego świata. Jest liderem międzynarodowo uznanego kwartetu z Han’em Bennink’iem, Joe Williamson’em & Tristan’em Honsinger’em, z którym występuje już ponad 20 lat.
Ksawery Wójciński - Kontrabasista i kompozytor, ur. w 1983r. Wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. Współpracował z takimi muzykami jak: Charles Gayle, Uri Caine, Mikołaj Trzaska, Michael Zerang, Satoko Fuji, Hamid Drake, Mitchell, Tim Sparks, Klaus Kugel, Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Gaba Kulka, Robert Rasz, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Raphael Roginski. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów, które przywodzą na myśl ducha takich artystów jak Tom Waits, Frank Zappa.
W muzyce Trapist odnaleźć można szeroką gamę wpływów, od space rocka po minimalistyczną improwizację, od folkowo zabarwionej psychodelii po noise. Trapist umyka kategoriom, łącząc akustyczne, jak i elektroniczne brzmienia, zacierając granice między improwizacją a fragmentami kompozycji. Muzycy Trapist mają na swoim koncie liczne kolaboracje ze światowej rangi artystami. Zespół powstał w 2000 roku i wydał trzy albumy "Highway My Friend" , "Ballroom" i „The Golden Years” .
Martin Brandlmayr – austriacki kompozytor, perkusista; projekty i zespoły: Radian, Trapist, Polwechsel, Kapital band1, Autistic daughters, Quartet Otomo Yoshihide/ Axel Doerner/ Sachiko M/ Martin Brandlmayr
Martin Siewert – mieszkający w Wiedniu niemiecki gitarzysta i kompozytor, posługujący się również instrumentami elektronicznymi; wielokrotnie współpracował z teatrami, tancerzami, reżyserami i artystami wizualnymi. Współtwórca instalacji audiowizualnych; projekty i zespoły: Heaven And The Year Of, Efzeg, Half Wolf, Invariant , My Kingdom For A Lullaby, Duo Dieb13 / Siewert, Die Instabilitaet Der Symmetrie, Komfort 2000, Melt, sssd
Christian Weber – szwajcarski kontrabasista, mieszkający na stałe w Berlinie. “Christian Weber szybko staje się jednym z najbardziej interesujących muzyków europejskiej sceny elektroakustycznego free improv. ” Brian Marley – The Wire (UK)
Muzycy współpracowali takimi artystami jak: David Sylvian, Otomo Yoshihide, Toshimaru Nakamura, Elliott Sharp, Ken Vandermark , Christian Fennesz, Roger Turner, Steve Noble, Sainkho Namtchylak, Uchihashi Kazuhisa, Gene Coleman, Static, Kammerflimmer Kollektief, Giuseppe Lelasi, Tony Buck, Paul Lovens, John Tilbury, Clayton Thomas, Ken Vandermark, Andy Moor, Han Bennink, The Ex i Getachew, Steve Beresford, John Butcher, Peter Evans, Kai Fagaschinski, Pierre Favre, Mazen Kerbaj, Peter Kowald, Tim Daisy, Paul Lytton.
John Butcher / Tony Buck / Magda Mayas (UK/AU/DE)
John Butcher – saksofonista, jedna z czołowych postaci awangardy i muzyki improwizowanej w Wielkiej Brytanii. Na jego twórczość składają się zarówno muzyka improwizowana, jak i kompozycje, eksperymentalne wielowarstwowe utwory powstałe przy wykorzystaniu kontrolowanych sprzężeń i różnorodnych, często ekstremalnych technik dźwiękowych. Współpracował z setkami muzyków jak: Derek Bailey, John Tilbury, John Stevens, The EX, Gerry Hemingway, zespół Polwechsel, Gino Robair, Rhodri Davies, Toshi Nakamura, Paul Lovens, Eddie Prevost, Mark Sanders, Christian Marclay, Otomo Yoshihide, Phil Minton, Christian Fennesz czy Andy Moor, Gino Robair, John Edwards, Peter Evans, Fred Frith, Okkyung Lee, Matthew Shipp czy Akio Suzuki. Muzyka Johna Butchera jest bardzo różnorodna stylistycznie, od jazzu i free improv po awangardowe, minimalistyczne, elektroakustyczne brzmienia. Jego dyskografia obejmuje ponad 40 albumów.
Tony Buck – perkusista, gitarzysta, improwizator, twórca video i producent, jeden z najbardziej rozpoznawalnych australijskich muzyków awangardowych. Spośród wielu różnorodnych dokonań artystycznych najsłynniejsze jest jego eksperymentalne trio The Necks. Poza tym koncertował i nagrywał z takimi artystami jak Jon Rose, Nicolas Collins, Tenko, John Zorn, Tom Cora, Phil Minton, Haino, Switchbox, Ne Zhdall, The EX, Clifford Jordan, Ground Zero i inni. W połowie lat 90tych przeniósł się do Europy, gdzie jednymi z ważniejszych projektów były Kletka Red, trasy i nagrania m.in. z The Exiles czy Corchestra. Obecne projekty Bucka obejmują tak różnorodne składy i style jak berliński Transmit (gitarowy post rock); nowojorskie trio “Glacial” (David Watson i Lee Renaldo); “The Fell Clutch” i wieloletni duet z Axel’em Doerner’em.
Magda Mayas - berlińska pianistka. W swojej twórczości wypracowała techniki wykorzystujące zarówno wnętrze, jak i zewnętrze fortepianu, często eksperymentując, preparując instrument przy pomocy różnych obiektów. Jej muzyka skupia się na teksturze, przypomina linearny, szybko zmieniający się kolaż dźwięków. Poza fortepianem, Mayas wykorzystuje również klawinet – elektryczne pianino z lat 60tych ze strunami i metalowymi kurantami. Występowała w Europie, USA, Australii i Libanie, współpracowała z wieloma znaczącymi nazwiskami w dziedzinie muzyki improwizowanej: John Butcher, Peter Evans, Annette Krebs, Phill Niblock, Andrea Neumann, Axel Dörner, Thomas Lehn and Tristan Honsinger.
Związani ze sceną free jazzową w Amsterdamie, gdzie od wielu lat zajmują się tworzeniem performensów ze swobodnie improwizowaną muzyką i tańcem. Poszukują harmonii, która powstaje ponad formą oraz niezależności w indywidualnej ekspresji. Interesuje ich zagadnienie autonomii we wspólnej kompozycji i budowanie nieoczywistych związków pomiędzy dźwiękiem a ruchem.
MIKOŁAJ TRZASKA IRCHA CLARINET QUARTET / Mikołaj Trzaska / Wacław Zimpel / Paweł Szamburski / Michał Górczyński
Repertuar to kompozycje członków oraz magiczne utwory, pochodzące z różnych środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, które dzięki swojej otwartości oraz wspólnej historii zachowały muzykę w żywym i nienaruszonym kształcie. Wszystko to uzupełnione w bogato rozbudowane improwizacje wywodzące się z tradycji freejazzu. W 2010 roku zespół wydał swój pierwszy album CD pod tytułem “Larks Uprising” z gościnnym udziałem wielkiej gwiazdy światowego jazzu, nowojorskim saksofonistą i klarnecistą Joe McPhee. Później współpracował również z niemieckim klarnecistą Gebhardem Ullmannem. W 2011 roku ukazał się drugi album Watching Edvard, w 2012 r. zapis materiału przedstawionego podczas warszawskiego festiwalu Nowa Muzyka Żydowska Zikaron Lefanai, a jeszcze w tym roku, w grudniu, zespół wyda dwupłytowy album "Black bones".
Nawet zagraniczni specjaliści od klezmerskiego grania w czasie niedawnego Festiwalu Kultury Żydowskiej przecierali oczy ze zdumienia. Bo kwartet klarnetowy to niecodzienny widok. W dodatku kwartet złożony z tej klasy muzyków, jakich może wystawić Polska – lidera Mikołaja Trzaski, Michała Górczyńskiego, Pawła Szamburskiego i Wacława Zimpla – wyznacza w tej wąskiej dziedzinie kosmiczne standardy [...]. Ze swobodą łączy wątki i motywy ormiańskie, bałkańskie i takie, które kojarzą się z dawnymi, wzajemnymi inspiracjami kultury żydowskiej i polskiej. A do tego dorzuca sporo autorskich pomysłów.
Tematyka warsztatów obejmuje:
HELP ME TO CRASH BAND - Warsztat improwizacyjny dla muzyków i tancerzy. Małgorzata Haduch, Arvind Ganga, Maria Mavridou, Onno Govaert.
karnety : 50 PLN (przedsprzedaż)
sprzedaż karnetów: w sieciach salonów EMPIK oraz online na ticketpro.pl
koordynator festiwalu: Marta Kozłowska
marta.kozlowska@ckagora.pl
tel.: (71) 325-14-83, wew. 123
ART OF IMPROVISATION Creative Festival to kameralny projekt poświęcony sztuce improwizowanej (głównie muzyce), podkreślający jej różnorodność, a przede wszystkim otwartość na zmianę i eksperymenty. Projekt poszerzony także o działania performerskie, taneczne i teatralne, oparte o improwizację. Festiwal prezentuje zarówno uznanych artystów (z Polski i z zagranicy), jak i promuje młodych, rozwijających się twórców, stwarzając im przestrzeń do spotkań.
Najważniejszy punkt programu tworzą koncerty i performance mistrzów gatunku, przegląd i konkurs młodych improwizatorów KREACJE, jam session, projekcje filmowe, oraz wydarzenia towarzyszące w postaci warsztatów improwizacyjnych prowadzonych przez doświadczonych i uznanych artystów.
Nadchodząca edycja AOI będzie wydarzeniem wyjątkowym w skali dotychczasowych działań. Ideą AOI 2015 będzie jeszcze większe otwarcie się na różnorodność nurtów w muzyce improwizowanej, odchodząc od dominacji free jazzu i free improv. Nie odcinając się od w/w stylistyk, program festiwalu zostanie wzbogacony o elementy muzyki folkowej, eksperymentalnej, post rockowej i awangardowej w światowej klasy wydaniu. Program dopełni również improwizowany performance muzyczno-taneczny.
karnety : 50 PLN (przedsprzedaż)
dostępne w sieciach salonów EMPIK
oraz online na ticketpro.pl
Dołącz do wydarzenia na fb >>