GREEN KORE

II koncert w ramach "Przedsionek Raju 2019" 

organizator: Miejski Ośrodek Kultury w Głogowie
partner: Miejski Ośrodek Kultury w Głogowie
gdzie: Kolegiata Głogowska
kiedy: 2019-07-30 19:00 - 2019-07-30 21:00
bilety: Wstęp darmowy
opis:

30.07.2019r. (wtorek) godz. 19.00
Kolegiata Głogowska pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

GREEN KORE - koncert orkiestry barokowej
II koncert w ramach cyklu "PRZEDSIONEK RAJU 2019"

JESENKA BALIC ZUNIC - skrzypce
JOANNA BOŚLAK-GÓRNIOK - klawesyn
GREEN KORE - zespół barokowy

Przedsionek Raju 2019

Mecenat: Narodowe Centrum Kultury
Partner Główny: Urząd Marszałkowski województwa Lubuskiego
Partnerzy: Gmina Brody, Stowarzyszenie Miłośników Droszkowa, Gmina Zabór, Gmina Skąpe
Gubiński Dom Kultury, Zbąszyńskie Centrum Kultury, Miejski Ośrodek Kultury w Głogowie, Gmina Świdnica,
Międzyrzecki Ośrodek Kultury, Centrum Kultury w Żaganiu, Gminne Centrum Kultury, Gmina Brzeźnica, Żarski Dom Kultury, Gmina Świebodzin

Lubusko-dolnośląskie spotkanie włoskiego księdza i niemieckiego kantora
Podobnie jak miało to miejsce w przypadku kilku innych kompozytorów, którym poświęcaliśmy wcześniejsze edycje „Przedsionka Raju”
już na samym początku muszę z pewnym rozczarowaniem napisać, że bohaterowie naszego tegorocznego przedsięwzięcia, Antonio Vivaldi
i Jan Sebastian Bach, nie tylko nie spotkali się nigdy ani na Ziemi Lubuskiej ani na Dolnym Śląsku, ale po prostu w ogóle nigdy się nie spotkali.
Na polsko-saksońskim dworze w Dreźnie muzyka Vivaldiego była jednak znana i wykonywana ze względu na jej walory artystyczne, ale także
dlatego, że koncertmistrzem tamtejszej orkiestry był uczeń i przyjaciel weneckiego kompozytora, Johann Georg Pisendel. Gdyby Saksończycy
wykazali się większą determinacją, to być może Vivaldi przyjechałby do Drezna, skąd przecież do Lipska, gdzie rezydował Bach, było już bardzo
niedaleko. Wtedy powstałaby jakaś niewielka szansa na spotkanie.
Wiele wskazuje na to, że Bach takiej okazji by nie zmarnował, bo chociaż dzisiaj uważamy go za twórcę pod niemal każdym względem
ciekawszego niż Vivaldi, to gdyby nie wenecki ksiądz-skrzypek-kompozytor o rudej czuprynie, Bach nigdy nie stałby się Bachem, jakiego znamy.
Vivaldi był starszy od Bacha o zaledwie siedem lat, ale podczas gdy wykształcenie muzyczne przyszłego kantora przebiegało w zachowawczej
tradycji muzyki niemieckiej, to młody Włoch był w samym centrum zamian, jakie następowały w muzyce barokowej przełomu XVII i XVIII wieku.
Bach zrozumiał to i docenił od razu, gdy w Weimarze, gdzie pracował od roku 1708, w jego ręce wpadły kompozycje Vivaldiego, w tym koncerty
skrzypcowe i cykl „L’Estro armonico”. Wielu znawców twórczości Bacha uważa, że fascynacja twórczością Vivaldiego zadecydowała o sposobie,
w jaki kształtował się później jego oryginalny język muzyczny.
Kompozytorzy niemieccy, którzy jak Schütz, Handel czy Telemann dużo podróżowali i poznawali muzykę innych twórców europejskich z pierwszej
ręki - w jej oryginalnym kontekście kulturowym i wykonawczym - potrafili pisać niemal jak rodowici Włosi czy Francuzi. Bach, dla którego, muzyka
z innych części kontynentu była, przez brak bezpośredniego kontaktu, czymś egzotycznym i prawdopodobnie idealizowanym, inspirował się nią
po swojemu, łącząc jej elementy z estetyką, w której wyrastał w czasie nauki i pierwszych lat pracy.
Nasze przedsionkowe spotkanie weneckiego księdza i niemieckiego kantora będzie miało dwie odsłony. Najpierw, w czerwcu, Vivaldi pokaże
nam muzykę włoską w jej czystej, źródłowej i oryginalnej postaci. Później, na przełomie lipca i sierpnia, Bach wytłumaczy nam, jak dzięki talentowi,
wrażliwości i pracowitości potrafił łączyć inspiracje włoskie i francuskie z tym, co odziedziczył od swoich niemieckich przodków.
W czerwcu słuchać będziemy Vivaldiego uszami zachwyconego Bacha, w lipcu i sierpniu zrobimy na odwrót i spróbujemy wyobrazić sobie,
czy Niemiec z Lipska mógłby zrobić wrażenie na Włochu z Wenecji. W ten sposób za naszym pośrednictwem dojdzie do spotkania,
do którego w rzeczywistości nigdy niestety nie doszło.

PROGRAM:
Jesenka Balic Zunic - skrzypce
Green Kore
Joanna Boślak-Górniok - klawesyn

BACH

Jesenka Balic Zunic
Jesenka urodziła się w Chorwacji, ale w czasie wojny w krajach dawnej Jugosławii razem z rodziną przyjechała do Danii.
W roku 2004 ukończyła studia w klasie skrzypiec Alexandra Zapolskiego w kopenhaskiej akademii muzycznej.
Jeszcze w czasie studiów zaczęła naukę gry na skrzypcach barokowych u Petera Spisskego i zaczęła występować
z zespołami Concerto Copenhagen, Norsk Barokkorkester, The Paul Hillier Ensemble. W roku 2009 ukończyła naukę
w klasie skrzypiec barokowych François Fernandeza w konserwatorium paryskim. W latach 2010-12 była gościnnym
koncertmistrzem francuskiej orkiestry La Simphonie du Marais. Obecnie jest liderem duńskich zespołów Enghave Barok,
Holmens Barokensemble or Christian IV Barokorchester. Stoi także na czele dwóch zespołów kameralnych: Musica Bellaria
i Ensemble Cheron. Oprócz skrzypiec gra również na altówce, violi d’amore oraz violoncello da spalla. Jesenka jest stałym
członkiem orkiestry Kore.


Jesenka Balic Zunic

Joanna Boślak-Górniok
Jest jedną z najbardziej doświadczonych polskich klawesynistek. Studiowała w Katowicach i Strasburgu. Przez piętnaście
lat była członkiem orkiestry Arte dei Suonatori. Od kilku lat pracuje nad rozwojem projektu orkiestrowego Kore, do współpracy
w którym zaprosiła grupę zagranicznych i polskich muzyków, przede wszystkim młodszego pokolenia. Pracuje na Uniwersytecie
Śląskim. Wiosną ubiegłego roku uzyskała tytuł doktora na podstawie rozprawy i płyty, które poświęcone są zagadnieniom
wykonawczym muzyki Johanna Jacoba Frobergera. Jest opiekunem artystycznym orkiestry Green Kore.


Joanna Boślak-Górniok

Green Kore
Green Kore, a więc Zielone czyli inaczej mówiąc „Młode” Kore to zespół, który powstał z inicjatywy Fundacji „Canor” oraz orkiestry Kore
i w swym zamierzeniu ma pomagać muzykom dopiero zaczynającym swoją profesjonalną karierę w nabywaniu praktyki i oswajaniu się
z realiami życia koncertowego. W przypadku muzyki barokowej, wymagającej od artystów wyobraźni i zdolności improwizacyjnych,
dostosowywania się do różnych wnętrz i tworzenia utworów za każdym razem na nowo, nie zastąpi nic. Zespół jest w trakcie wypracowywania
swojej formuły artystycznej oraz organizacyjnej, a w roku 2019 jest bohaterem projektów „Filharmonia bez Filharmonii” oraz „Przedsionek Raju.

 

/AL/