Jak zrobić udane zdjęcie pejzażowe?

2015-01-06  19:21

Miłośników fotografii w Polsce nie brakuje - z równą przyjemnością prezentujemy światu swoje dokonania, jak i podziwiamy dzieła profesjonalistów. Takich jak Paweł Krok i Arkadiusz Makowski, prowadzący warsztaty fotograficzne w Karkonoszach, którzy w poniższym tekście uchylają przed nami rąbek tajemnicy swojego warsztatu. 

Zdjęcie: PlenerKarkonosze

Jak zrobić udane zdjęcie pejzażowe.
(mini poradnik według prowadzących warsztaty fotograficzne PlenerKarkonosze)

Proszę pamiętać, że jest to nasz wewnętrzny poradnik i rady do których sami staramy się stosować ;) – możesz się z tym nie zgadzać – poradnik jak sama nazwa wskazuje to zwykłe porady do których możesz ale nie koniecznie musisz się stosować.

 1.      Sprzęt

Nie od wczoraj wiadomo, że im bardziej profesjonalny sprzęt tym z reguły jakość zdjęcia również lepsza. Oczywiście można z udanym rezultatem fotografować aparatem kompaktowym czy smartfonem ale dużej odbitki z tego niestety już nie zrobimy.  W mini poradniku skupiamy się przede wszystkim na lustrzankach.

2.      Nastawy aparatów

Jeśli nie fotografujecie w formacie RAW to już czas najwyższy zacząć! Druga sprawą jest przestawienie w aparacie przestrzeni barwnej na sRGB – tak nie mylisz się – dobrze przeczytałeś, według nas dla zwykłego użytkownika (a my też takimi jesteśmy)  to
w zupełności wystarczy a ominie Cię niespodzianka podczas wydruku. Każdy lab ma inne presety do konwersji  a pamiętaj, że nie ma możliwości wydruku w przestrzeni barwnej Adobe RGB – więc zawsze będziemy zmuszeni do konwersji na sRGB lub lab zrobi to
z automatu. Polemika na temat tego, że sRGB obcina przestrzeń barwna itp. etc. jest tu nie na miejscu z uwagi jak wyżej. Na warsztatach z reguły fotografujemy na przesłonie równej F8 – a to dlatego, że z reguły jest to jeden z najbardziej uniwersalnych nastawów dla większości obiektywów. Jeżeli przymkniemy bardziej przysłonę to zaczną wychodzić wady obiektywu a jeśli mniej to obraz może przestać być taki ostry jak byśmy tego chcieli. Bardzo ogólnie mogę powiedzieć, że ostrzymy na 1/3 odległości widzianego kadru. Jeśli chcemy mieć super ostre zdjęcie to aparat ustawiamy na statywie i przed zrobieniem zdjęcia podnosimy lustro do góry.

3.      Obiektyw

Oczywiście jak wcześniej wspomniałem samo body robi już duże znaczenie tak więc teraz czas na obiektyw. I tak w przeciwieństwie do wszystkich poradników jakie znajdziecie
w Internecie my radzimy fotografować pejzaż długimi ogniskowymi od 70 w górę. Szerokie i ultra szerokie obiektywy łapią wszystko a nawet więcej niż widzimy – no tak jest pięknie wydaje nam się, że piękniejszego miejsca niż teraz my widzimy najprawdopodobniej nikt w życiu nie zobaczy… Niestety rzeczywistość jest od tego poglądu mocno odległa. Tak więc z wszystkiego co widzimy wybieramy to co najpiękniejsze i skupiamy się na tym. I tak zamiast jednej opowieści o wszystkim i o niczym mamy kilka a czasem nawet kilkanaście tematycznych kadrów. Oczywiście
w miarę potrzeby używamy obiektywów jakie są w danej chwili potrzebne w tym jak najbardziej szerokokątnych.

 4.      Kiedy fotografujemy

W PlenerKarkonosze fotografujemy oczywiście cały dzień ;) ale wartościowe fotografie pejzażowe najczęściej udają się rano i wieczorem (powszechnie znane złote godziny)
z duża przewagą na bardzo wczesne rano. Tak więc w zależności od pory roku start o 3 lub 4 rano w zależności od pkt. docelowego, następnie przemieszczając się w miejsce najlepiej choć trochę nam znane. Umożliwi nam to wcześniejsze zaplanowanie kadru oraz przewidzenie niektórych wydarzeń. Podczas poranku przeżyjemy przeważnie kilka całkowicie od siebie różnych rodzajów oświetlenia. Poczynając od świtu żeglarskiego aż po pełny wschód słońca.

5.      ISO

Zawsze i wszędzie ISO 100 nastawione będzie ;) – oczywiście jeśli jest to możliwe. A tak na poważnie im niższa czułość tym lepiej chyba, że podwyższamy ISO świadomie aby np. wprowadzić ziarnistość lub po prostu nie ma innej możliwości zrobić fotografii. Idąc dalej w starszych konstrukcjach Nikona np. nie można wybrać wartości 100 tak więc musimy użyć ISO 200. Radzimy też nie korzystać w nadmiarze z czułości sztucznie zaniżających wartość ISO.

6.      Kadr

Kadrujemy z rozwagą, korzystamy z zasady trójpodziału, złotych pkt., kadru opartego na spirali czy kadru centralnego ale najbardziej polegamy na własnych odczuciach estetycznych – oddechu zdjęcia i czy po prostu nam się podoba. Więc każdy wymyślony przez Was kadr może stać się tym jedynym. Trzymam kciuki i powodzenia!

Paweł Krok i Arkadiusz Makowski

 

----

Już 10 stycznia rozpoczyna się I Zimowa Edycja Warsztatów w Karkonoszach. Na chętnych czekają jeszcze ostatnie 2 miejsca, z tej okazji przecenione o 25%. Więcej szczegółów na temat warsztatów można znaleźć tutaj lub pod adresem e-mail: plenerkarkonosze@gmail.com

tag heuer replica watches www.tagsea.pl

https://www.traditionrolex.com/30