SOUND FACTORY ORCHESTRA – AWANGARDOWI I PRZEDSIĘBIORCZY

2014-10-31  15:43

Są jednymi z nielicznych w Polce, którzy zajmują się zawodowym wykonawstwem muzyki współczesnej, łącząc działalność artystyczną z naukową. SOUND FACTORY ORCHESTRA – jeden z zespołów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – przygotowuje się do drugiego koncertu w ramach „Polsko-Niemieckiej Fabryki Dźwięku”.

(fot. Marek Ciechowski)

Są jednymi z nielicznych w Polce, którzy zajmują się zawodowym wykonawstwem muzyki współczesnej, łącząc działalność artystyczną z naukową. SOUND FACTORY ORCHESTRA – jeden z zespołów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – przygotowuje się do drugiego koncertu w ramach „Polsko-Niemieckiej Fabryki Dźwięku”. Projekt jest innowacyjnym przedsięwzięciem przenoszącym ideę inkubatora przedsiębiorczości na grunt sztuki muzycznej i współczesnych nauk. Polega on na współpracy polskich i niemieckich środowisk twórczych specjalizujących się w tworzeniu i wykonywaniu muzyki współczesnej. W ramach zadania organizatorzy organizują na terenie Polski (Wrocław) i Niemiec (Essen, Drezno) koncerty, prezentujące bardzo wysoki poziom nie tylko artystyczny, ale także technologiczny. Koncertom towarzyszą bowiem nowoczesne prezentacje multimedialne oraz choreografie. Selekcji utworów dokonują partnerzy projektu. Są to nowe kompozycje i opracowania autorstwa: Michaela Beila (Kolonia), Dirka Reitha, Güntera Steinke, Thomasa Neuhausa (Essen), Pawła Hendricha  i  Sebastiana Ładyżyńskiego (Wrocław). Do wykonania tych skomplikowanych utworów zostali zaproszeni niemieccy wybitni muzycy oraz SOUND FACTORY ORCHESTRA – zrzeszająca najbardziej utalentowanych młodych muzyków, rozpoczynających karierę zawodową.

Obszar działania zespołu jest bardzo szeroki. Obejmuje pełen wachlarz stylów muzycznych od muzyki awangardowej poprzez klasykę XX wieku aż po elementy muzyki jazzowej i rockowej. Warunkiem podjęcia przez orkiestrę realizacji danego programu jest: „współczesność”  działań artystycznych, nawet przy wykorzystaniu elementów muzyki dawnej oraz wysoka jakość artystyczna. Zespół gra zarówno zwyczajne  koncerty orkiestrowe jak również (i chętniej) prowadzi działania  w zakresie  video& live electronics z choreografią oraz odpowiednią oprawą koncertu.
Sięgamy po muzykę dawną, ale jedynie w sytuacji kiedy jest ona nam potrzebna w określonym działaniu artystycznym lub gdy wymaga tego określona idea artystyczna. Ostatnio opracowaliśmy fragmenty „Lamentacji” Jeremiasza Thomasa Tallisa (XVII wiek) na orkiestrę, komputery i wideo, zderzając dawne, szlachetne dźwięki ze zgiełkiem i pędem współczesnego świata.
Polsko-Niemiecka „Fabryka Dźwięku” zrodziła się podczas koncertu „Studio Kompozycji Komputerowej i przyjaciele”. Zjechali tam znakomici przedstawiciele muzyki elektroakustycznej i komputerowej z Europy. Na gruncie pierwszych wspólnych działań artystycznych doszliśmy do wniosku, że należy takie koncerty organizować częściej. Powstał zatem cykl koncertów, obejmujący Essen, Wrocław i Drezno, na których prezentujemy dokonania kompozytorów z tych ośrodków. W tym roku są to kompozycje pedagogów, w przyszłym zaś będą to wytypowane utwory studenckie.
Jeśli chodzi o inkubator – ja go nazywam inkubatorem orkiestrowym – jest to idea utworzenia ośrodka w postaci orkiestry specjalizującej się w interpretacji muzyki najnowszej i klasyki XX wieku - technicznie chyba najtrudniejszej z całego obszaru stylów i epok. W jego ramach młodzi muzycy u progu ścieżki zawodowej mogliby szlifować swoje umiejętności, realizując wartościowe projekty artystyczne i stopniowo kształtując fundamenty pod swoją dalszą karierę artystyczną. Drugi wymiar to skrzyżowanie działalności artystycznej z aktywnością naukową w postaci zastosowania nowych technologii w muzyce, ich testowania i modyfikowania, czego efektem byłyby spójne systemy realizacji muzyki komputerowej i elektroakustycznej wraz z żywymi muzykami, także do komercyjnego zastosowania.

 dr hab. Robert Kurdybacha
dyrektor artystyczny
SOUND FACTORY ORCHESTRA

 

Koncert w ramach Polsko-Niemieckiej „Fabryki dźwięku”:

6 listopada 2014 roku, godz. 19.30, Sala Koncertowa

Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie

(Wettiner Platz/Schützengasse)

 

Wykonawcy:
SOUND FACTORY ORCHESTRA

Program:
1. Paweł Hendrich - Drovorb for clarinet, horn, piano, violin, viola, violoncello and live electronics
2. Michael Beil - Exit to enter for flute, clarinet, percussion, piano, violin, cello with live-video and audio
3. Franz Martin Olbrisch - coupures de temps… for flute, clarinet, violin, viola, violoncello, percussion and live-electronics
4. Dirk Reith, Thomas Neuhaus, Gunter Steinke -  Essener Trilogy for ensemble and live-electronics

2 grudnia 2014 roku, o godz. 20.00, w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego wystąpi SOUND FACTORY ORCHESTRA w ramach koncertu kompozytorskiego towarzyszącego Konferencji  „Analiza dzieła muzycznego. Historia. Theoria. Praxis."

https://www.traditionrolex.com/30