Facebook i instytucje kultury

2014-02-12  10:00

Dziesięciolecie słynnego portalu społecznościowego odbiło się głośnym echem w mediach na całym świecie. O to, jaki ma on wpływ na komunikację instytucji kultury z jej odbiorcami, spytałam przedstawicielki kilku ośrodków kultury. Jaka jest ich opinia w tej sprawie? Sprawdźcie poniżej!

 

Niedawno podzieliłam się z Wami krótką refleksją wywołaną dziesięcioleciem istnienia najpopularniejszego na świecie medium społecznościowego - portalu Facebook.com (tekst możecie przeczytać tutaj). Postanowiłam sprawdzić, czy moje przemyślenia dotyczące funkcjonowania portalu, pokrywają się z doświadczeniami specjalistów. O to jak Facebook wpłynął (i wciąż wpływa) na komunikację instytucji kultury z jej odbiorcami, zapytałam przedstawicieli kilku partnerskich ośrodków kultury. Ich wypowiedzi znajdziecie poniżej. 

"Szybki kontakt i możliwość interakcji z użytkownikami portali społecznościowych w zdecydowanej mierze ułatwiają pracę przy promocji organizowanych wydarzeń. Facebook stał się dla nas narzędziem bezpośredniego dotarcia do osób zainteresowanych ofertą kulturalną naszego miasta, ale również do tych, którzy do tej pory raczej sporadycznie z niej korzystali. Od pewnego czasu zauważamy wzrost zainteresowania. To dopinguje jeszcze bardziej do pracy. Okazuje się też, że dzięki facebookowi zachęcamy do przyjazdu do Kłodzka mieszkańcow z całego Dolnego Śląska. Dlatego prowadzimy kilka profili, tematycznie zróżnicowanych i skierowanych do innych typów odbiorców np. kłodzczan i  turystów.

Media społecznościowe rozwiązują problemy komunikacyjne. Niemalże w każdej chwili możemy podzielić się z naszymi „fanami” bieżącymi kwestiami. Radzimy się, prosimy o opinie. Mimo zaangażowania, należy pamiętać, że bez ciekawej i różnorodnej oferty nasze starania mogą okazać się nieefektywne." 


Karolina Pszeniczna
Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji, 
Kłodzkie Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji 

"Zaistnienie Ząbkowickiego Ośrodka Kultury na portalu społecznościowym Facebook okazał się strzałem w dziesiątkę! Nie jest to nowiną, że internet stał się jednym z najbardziej popularnych (o ile nie najpopularniejszym) środków masowego przekazu. Dzięki Facebookowi Ząbkowicki Ośrodek Kultury zyskał nowe możliwości - między innymi tworzenie ofert, wydarzeń, publikowanie i udostępnianie plików multimedialnych. Spowodowało to zdecydowany wzrost liczby odbiorców kultury. Plakaty promujące wydarzenia kulturalne nie są już wyłącznie dostepne na słupach, czy w gablotach. Osoby zamieszkujące obrzeża Ząbkowic Śląskich, czy inne miasta, mogą dowiedzieć się o przedsięwzięciach organizowanych przez ZOK właśnie z Facebooka. Najciekawszym według mnie efektem zaistnienia instytucji kultury na portalach społecznościowych jest fakt, że informacje publikowane docierają do odbiorców na dwa sposoby: świadomy-kiedy szukamy konkretnego wydarzenia lub ośrodka kultury, i nieświadomy- kiedy zupełnie przypadkowo klikamy w posty (np. plakat promujący wydarzenie) polubiane przez naszych znajomych lub też kiedy jesteśmy przez naszych znajomych zapraszani na dane wydarzenie (o którym wcześniej nie mieliśmy pojęcia). W taki właśnie sposób informacja o organizowanych przez ośrodki kultury wydarzeń osiąga nie tylko zasięg krajowy, ale i światowy. Facebook staje się więc powoli światowym forum kulturalnym... :-)" 


Natalia Junik 
Ząbkowicki Ośrodek Kultury 
 
"Z Facebooka jako formy komunikowania z odbiorcami kultury czy też oferty kulturalnej korzystam od około 2 lat. Trzebnickie Centrum Kultury i Sportu posiada swój profil oraz fanpage. O ile profil często traktowany jest przez docelowych odbiorców jako sposób komunikacji dla artystów czy podmiotów chcących tą drogą "zareklamować" siebie bądź swoją ofertę, o tyle fanpage służy jedynie do promowania naszych działań i wydarzeń. Największą popularnością (mierzoną kliknięciami "lubię to" oraz komentarzami) cieszą się posty ze zdjęciami - zwłaszcza takimi, na których są dzieci. Popularne są również tzw. wydarzenia, zaś jeśli chodzi o zwykłe posty informujące o bieżących wydarzeniach, to reakcja facebookowiczów nie jest zbyt porywająca - najczęściej kończy się on zebraniem kilku "lajków". Często też zdarza się nam odpowiadać na pytania - zarówno poprzez komentarze, jak i na czacie. Na pewno nasza obecność na tym portalu wpłynęła pozytywnie na wizerunek Trzebnickiego Centrum Kultury i Sportu. Dzięki niej docieramy do szerszej grupy odbiorców i promujemy swoje działania poza granicami miasta. 
Facebook jest narzędziem niezwykle popularnym i uniwersalnym, dużo prostszym w obsłudze, niż strony internetowe, a także dużo szybszym - co w kulturze ma bardzo duże znaczenie". 
 
Patrycja Król
Trzebnickie Centrum Kultury i Sportu 

A jakie są Wasze opinie na temat komunikacji instytucji kultury z użytkownikami portalu Facebook? Czy media społecznościowe pomagają kulturze wysokiej, czy niepotrzebnie ją trywializują? Podzielcie się z nami swoimi przemyśleniami!
 
Swoje opinie możecie wysyłać na adres: dokis.redakcja@gmail.com z dopiskiem "Facebook". 
 
Opracowała 
Roksana Obuchowska
Redakcja DOKiS.PL  
 
---- 
Grafika ze strony: Historia i media 
https://www.traditionrolex.com/30